Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Guminyomás: Mennyi az optimális?

Gumiker
2019. 11. 11. 04:30:00
Guminyomás: Mennyi az optimális?

Ha az autót huzamosabb ideig nem az ideális guminyomás mellett használod, az több kárt is okozhat. Sokan nem, vagy nem eléggé figyelnek oda erre, az ilyen gondatlanság pedig lerövidítheti a gumik élettartamát, megemelheti a fogyasztást, vagy, akár balesetet is okozhat.

Mivel jár a túl alacsony és a túl magas guminyomás?

Alacsony guminyomás:

 

 

Az abroncs a vállakon erőteljesebben kopik majd, mint középen, ezeken a területeken pedig gyorsabban is, mintha egyenletes terhelés érni. Ez annak köszönhető, hogy a gumi „megereszkedik”, a rá nehezedő súlytól az aszfalttal érintkező rész a járműre merőlegesen kipúposodik, az abroncs közepe pedig kissé elemelkedik a felszíntől. Az egyenetlen, de gyorsabb kopás miatt a gumi mintázata sem képes ellátni maximálisan a feladatát, ami mind a vízelvezető képesség, mind a kormányozhatóság mértékét csökkenti. A fékút némileg hosszabbá válhat, de a gumi könnyű roncsolódása, szakadása, esetleg szétdurranása is hatalmas veszélyeket tartogat.

 

 

 

Magas guminyomás:

 

 

A gumi ilyenkor túlságosan „megduzzad”, aminek a hatására a vállak elemelkednek az aszfalttól, a kopás pedig az abroncs közepét éri majd – de azt fokozottabban. Az érintkező felület nagyban lecsökken, ezzel pedig nyilvánvaló, hogy a tapadás is, ami nagyobb tempónál, vagy kanyarokban, de akár rosszabb időjárási viszonyok közt is végzetes lehet. Az autó hangosabbá válhat, a futómű pedig hamarabb károsodhat, mivel az úttest egyenetlenségeit egy túlfújt gumi nehezen kezeli. A gumi ebben az esetben is jobban ki van téve a károsodás veszélyének, mint ideális nyomás mellett lenne.

 

 

De akkor mennyi az ideális guminyomás?

 

 

Egy minden autóra, minden abroncsra érvényes számot nem lehet megadni, mivel azt minden autó típushoz egyedileg adnak meg. A minimum értékek nagyjából 2.1 – 2.3 bar, a maximum értékek pedig 2.2 – 3.4 bar között alakulnak, de minden esetben a gyártó által megadott utasításokat kell követni. Ezt az autó kézikönyvében, vagy a sofőr felőli ajtó keretére ragasztott matricán láthatod meg, a terhelésre vonatkozó információkkal együtt.

Hasznos segítség lehet a következő weboldal is, ahol az autó márkáját és típusát is könnyen kikeresheted, az első, és hátsó tengelyre vonatkozó minimum-maximum értékekkel együtt!

https://www.oponeo.hu/gumi-abc/guminyomas-tablazat